צלילים בצבעים - השיטה המהירה והיעילה ללימוד קריאה
  • מי אנחנו

    להורים ולמורים שלום.

    חברת נולדג'נט מערכות לימוד ממוחשבות יוצרת שיטת לימוד הקריאה "צלילים בצבעים"  מתמחה בפיתוח תוכנות לומדה ומערכות לימוד מבוססות מחשב מזה 12 שנה. תוכנות הלימוד שפותחו על-ידי נולדג'נט בעשור האחרון תואמות את תוכנית הלימוד של משרד החינוך ובעלות אישור משרד החינוך. תוכנות הלימוד עוסקות בנושאי הליבה - חשבון, עברית, אנגלית וחשיבה מתמטית ומהוות חלק בילתי נפרד  מחומר הלימוד בגני הילדים, במגזר החינוד המיוחד ובחטיבה הראשונה (כיתות א'-ג') של בית הספר-היסודי ברחבי הארץ.  מוצרי  הלומדה של חברת נולדג'נט מתורגמים לשפות רבות וזוכים להצלחה והערכה רבים בארץ ובחו"ל, ומאפשרים לאלפי ילדיםלהנות מלימוד מהנה איכותי ויעיל.

     

    להלן רשימה חלקית מהלומדות שפיתחנו למגזר המוסדי

     

    • סידרת הלומדות לפיתוח חשיבה מתימטית לגילאי 5-8
    • סידרת הלומדות לפיתוח מיומנויות יסוד לגילאי 4-7
    • לומדות לימוד חשבון לכיתות א' ב' ג'
    • לומדות ללימוד קריאה והבנת הקריאה לביה"ס
    • ערכת הלימוד לחינוך המיוחד "גם אני יכול" לפיתוח מיומנויות יסוד, כישורי שפה ותיקשרות.
    • אתר הלומדות והפעילויות החינוכיות לילדים "קידנט"

     

     

    שיטת לימוד הקריאה "צלילים וצבעים"

     

       שיטת "צלילים בצבעים" הופכת את תהליך לימוד הקריאה לידידותי, "צבעוני" וקל לקליטה   והבנה.

     

    • בפיתוח שיטת הלימוד "צלילים בצבעים" עסק צוות לשונאים מורים ופדגוגים בשילוב קבוצות מיקוד של ילדים בגילאי 4-8   עד למיצוב והגדרה סופיים של תוכנית לימוד קריאה מהירה ויעילה.

     

    • שיטת לימוד הקריאה "צלילים בצבעים" מבוססת על חלוקת המילה הכתובה לתנועות, התאמת צבע לכל תנועה, ולימוד זיהוי הצליל המתאים לכל תנועה והצבע שלה.

     

    • השימוש בצבעים המוכרים לילדים מקל על המעבר לעולם האותיות והמילים, וההתמודדות עם תהליכי לימוד ושינון החדשים לתלמידי הכיתות הראשונות.

           

בשפה העברית יש חמש תנועות בלבד: אָ, אֶ, אִ, אוֹ, אוּ. כדי לדייק נהוג לסמן אותן באותיות לועזיות:

תנועת a - (תנועת אָ), כמו במלים: טַבַעַת, חָלַש‏.

תנועת i- (תנועת אִי), כמו במלים: סִינִים, אִם.

תנועת o - (תנועת אוֹ), כמו במלים: חוֹלוֹן, קֹר.

תנועת u - (תנועת אוּ), כמו במלים: קוּמוּ, בֻּלְבּוּל.

תנועת e - (תנועת אֶ), כמו במלים: פֶּרֶק, כֵּן.

 

בשיטת "צלילים בצבעים" מוצמד לכל תנועה צבע המייחד אותה ועוזר לילדים לשייך את הצליל המתאים לצרוף האות

 וסימן הניקוד.

 

 

אותיות שמופיעות במילה אך לא נישמעות, כמו א במילה אמא או ה במילה ספה ניקראות אותיות שקטות וצבועות בצבע לבן.

 

הילדים לומדים שצליל אדום של א נשמע אָ, צליל אדום של ב נשמע בָּ ובאופן דומה מצליחים להפיק את הצלילים האדומים של שאר

האותיות  וכך הלאה לכל הצלילים של כל הצבעים.

השימוש בצבע מיוחד לכל תנועה, מקל על תהליך לימוד הקריאה בשלביה הראשונים.

 

ככל שתהליך הלימוד מתקדם ההתייחסות לצבע כגורם קובע הצליל הולך ופוחת, ובמקומו ההתייחסות לסימני הניקוד הולכת וגדלה

לקראת הכנת התלמיד לקריאת טקסטים רגילים.

בשלבים הראשונים של התוכנית מופיעות המילים כאשר התנועות ממוסגרות,  צבועות ומנוקדות.

בפרק הראשון העוסק בצלילים האדומים של האותיות – תנועת אָ, תפיעה המילה חַכָּה באופן הבא:

צליל אדום פתח של האות ח – חַ    

צליל אדום קמץ של האות כּ  -  כָּ

ו-ה שקטה לאחר צליל אדום בסוף המילה.

 

 

בפרק השני העוסק בצלילילם הצהובים של האותיות - תנועת אִי, תופיע המילה דָּנִי באופן הבא:

 

 

 

צליל אדום קמץ של האות ד -  דָּ

צליל  צהוב חיריק של האות נ - נִי

 

       

עם התקדמות הלימוד מופיעות המילים כאשר התנועות ממוסגרות ורק סימני הניקוד צבועים בצבע המתאים לתנועה.

המילה עָלִיזָה תופיעה באופן הבא:

צליל אדום קמץ של האות ע   -  עָ

צליל צהוב חיריק של האות ל – לִי

צליל אדום קמץ של האות ז   – זָ

ו-ה שקטה לאחר צליל אדום בסוף המילה.

 

לקראת סיום התוכנית נעלמות המיסגרות והמילים מופיעות רק עם סימני ניקוד צבועים לקראת התחלת קריאת טקסטים רגילים.

 

 

 

מסלול הלימוד ומערכת הבקרה

 

  • תהליך הלימוד מחולק ל- 6 פרקים. כל פרק מחולק למספר שלבים וכל שלב עוסק בהקנית, שינון ותירגול נידבך נוסף בתהליך הקניית הקריאה.
  • ההתקדמות בתהליך הלמידה מבוקרת באופן שאינו מאפשר מעבר לשלב הבא לפני שהתלמיד מוכיח שליטה בשלבים הקודמים.
  • מערכת בקרת הלמידה מזהה את רמת השליטה של התלמיד בחומר ואת סוגי הקושיים ובהתאם מכוונת אותו למסלול מתקן.

 

פרק ראשון - הכרת הצלילים האדומים של האותיות.

בפרק זה לומדים הילדים להבין שניתן להפיק צלילים שונים מכל אחת מאותיות

האלף בית, פוגשים את הצלילים האדומים המתאימים לתנועה A (תנועת אָ)

ולומדים לקרוא מילים המורכבות מצלילים אדומים.

 

פרק שני - תירגול קריאת סיפורים קצרים הכוללים צלילים אדומים בלבד.

בפרק זה לומדים הילדים להכיר את סימני הניקוד השונים של

הצלילים האדומים, ומתחילים לקרוא משפטים שלמים המורכבים

מצלילים אדומים.

 

פרק שלישי - הצלילים הצהובים של האותיות.

בפרק זה לומדים הילדים להכיר את הצלילים הצהובים המתאימים לתנועה i (תנועת אִי)

ואת סימני הניקוד שלהם,  ומתרגלים קריאת  מילים ומשפטים הכוללים צלילים צהובים ואדומים.

 

פרק רביעי - הצלילים הכחולים של האותיות.

הכרת התנועות הקצרות - אותיות המנוקדות בשוא בתוך מילה וצלילילים של אותיות בסוף מילה

כמו במילה גלגל . הילדים פוגשים את האותיות הסופיות ולומדים לקרוא סיפורים קצרים המורכבים

מצלילים כחולים צהובים ואדומים.

 

פרק חמישי - הצלילים הירוקים והורודים של האותיות.

בפרק זה לומדים הילדים להכיר את התנועה o - (תנועת אוֹ) והתנועה u - (תנועת אוּ).

לימוד שתי התנועות נעשה במקביל בשל הדמיון והנטיה של הילדים להתבלבל בין

שורוק לבין חולם במילה. הילדים לומדים להכיר את ההבדלים במופע הצלילים הירוקים

והורודים ואת סימני הניקוד שלהם.

 

פרק שישי - הצלילים החומים של האותיות

בפרק זה לומדים הילדים להכיר את הצלילים החומים המתאימים

לתנועה e -  (תנועת אֶ) ואת סמני הניקוד שלהם ומתרגלים קריאת סיפורים הכוללים

את כל הצלילים והתנועות.

 

טכנולוגיה וסביבת הלימוד

תוכנית הלימוד "צלילים וצבעים" מיושמת באמצעות מערכת הלימוד מרחוק שפותחה על ידי חברת נולדג'נט.

 

  • ארגון המידע על המסך, הגרפיקה ומערכת השליטה והתנועה בתוך סביבת הלימוד פשוטים ונוחים.
  • חומר הלימוד כולל מערכי שיעור והדרכה ופעילויות לתירגול, שינון ובדיקת רמת השליטה בחומר.
  • התלמיד יכול לשלוט בסרטון ההדרכה ולבחור לצפות בחלקים מסוימים ממנו שוב לפי הצורך.
  • בתום כל קטע הדרכה ידרש התלמיד להוכיח הבנה ושליטה בחומר הנילמד כדי להתקדם לשלב הבא. 
  • תהליך הלימוד מבוקר על-ידי מערכת אוטומטית המאפשרת למורה או להורה לקבל פירוט המציג את קצב התקדמות הלימוד, תחומי קושי והמלצה למסלול לימוד אישי המתאים ליכולתו ולצרכיו של התלמיד.
  • המערכת מאפשרת הפקת דוחות וגרפים המציגים את קצב הלימוד וההתקדמות .

 

 

 

 

10 סיבות לשימוש בתוכנית לימוד הקריאה "צלילים בצבעים"

 

 

  • בפיתוח שיטת הלימוד "צלילים בצבעים" עסק צוות לשונאים מורים ופדגוגים בשילוב קבוצות מיקוד של ילדים בגילאי 4-8

          עד למיצוב והגדרה סופיים של תוכנית לימוד קריאה מהירה ויעילה. 

  • שיטת לימוד הקריאה "צלילים בצבעים" מבוססת על חלוקת המילה הכתובה לתנועות, התאמת צבע לכל תנועה,

          ולימוד זיהוי הצליל המתאים לכל תנועה והצבע שלה באופן שמצייד את הילד ביכולת לזהות ולהכיר כל מילה חדשה.

  • השימוש בצבעים המוכרים לילדים מקל על המעבר לעולם האותיות והמילים וההתמודדות עם תהליכי לימוד ושינון שהינם חדשים

          לילדי הכיתות הנמוכות.

 

  • שיטת "צלילים בצבעים" הופכת את תהליך לימוד הקריאה לידידותי "צבעוני" וקל להבנה.

 

  • התאמת צבעים ל- 5 התנועות הבסיסיות במקום 14 סימני ניקוד מקל באופן משמעותי על הילדים באחנה בין

         הצלילים השונים ובקריאת מילים בסיסיות.

  •   תהליך הלימוד המבוקר,  אינו מאפשר התקדמות בתוכנית לפני הוכחת בקיאות בשלב הנוכחי ומנווט את התלמיד בהתאם

           לסוג הקושי למסלול מתקן.

  •  שימוש במחשב ככלי למידה בניצול יכולות המולטימדיה שלו מעניק יתרון לעומת כל שיטה כתובה אחרת.

 

  • מערכת הלימוד מרחוק מאפשרת הפקת דוחות וגרפים המציגים את קצב הלימוד והשליטה במיומנות הקריאה.

          דוחות אלה ניתן להציג בביה"ס.

  •  בשיטת "צלילים בצבעים" ילמד הילד לקרוא מהר יותר מאשר בכל שיטה אחרת.

 

 

 

שאלות נפוצות של הורים

 

ש. מה נידרש מילד לדעת כדי להתחיל ללמוד לקרוא בשיטת "צלילים בצבעים".

ת. להתחלת הלימוד בתוכנית על הילד להכיר את האותיות במראה ובשם. כלמוד שאם תוצג לו האות א ידע הילד

    להגיד אלף וכן הלאה. באתר "אני קורא"   יש פעילות נפלאה ללימוד והכרת האותיות "שיר האותיות" באמצעותה

    ניתן להגיע לשלב הנידרש לתחילת הלימוד.

 

ש. בתי בת ארבע וחצי האם התוכנית מתאימה לה?

ת. התוכנית מתאימה ללכל גיל בתנאי שהילד יודע לזהות את האותיות לפי שמותיהן (ראה שאלה 1) 

 

ש. אני לא שולטת היטב בהפעלת המחשב וחוששת שלא אדע לעזור לבני בן ה- 5 אם תהיה לו בעיה כלשהי

    בהפעלת התוכנית. האם הוא   יוכל להסתדר לבדו?

 ת. הפעלת התוכנית פשוטה מאד. בגיל 5 רצוי שאת הלימוד ילווה אחד ההורים.

 

ש. בתי עולה לכתה ב' והמורה אמרה שיש לתרגל איתה קריאה בבית. האם התוכנית "צלילים בצבעים" תעזור  לה?

ת. בוודאי! התוכנית מתאימה גם לילדים המתקשים בקריאה. התירגול באמצעות התוכנית "צלילים בצבעים" יביא

    לשיפור מהיר    ביכולת הקריאה של הילד.

 

 

ש. בני בן  - 5 מכיר רק את האותיות א' עד י'. האם התוכנית "צלילים בצבעים" מתאימה לו?

ת. בהחלט! כמובן שכדאי להכיר את שאר האותיות באמצעות הפעילויות המצורפת "שיר האותיות" ללימוד והכרת האותיות.

 

  

ש. בתי בת חמש ואינה יודעת להפעיל עכבר אך אני רוצה מאד שתלמד באמצעות התוכנית "צלילים בצבעים" מה

      אפשר לעשות? 

ת. הלימוד בתוכנית מתבצע בשלבים הראשונים בליווי אחד ההורים, כך שאת יכולה לעזור לה בהפעלה העכבר.

     קרוב לוודאי שתוך מספר ימים הילדה  תירכוש את המיומנות הנידרשת בעצמה.

 

 

ש.  יש לי 2 ילדים אחד בן 5 ואחד העולה לכתה א'. האם אני צריך להרשם פעמיים לתוכנית?

ת. מנוי מאפשר להפעיל 3 ילדים שונים בתוכנית, וכמובן לקבל דוחות באופן ניפרד לגבי כל אחד מהם.